Stacja Kijfhoek, główny węzeł transportowy łączący port w Rotterdamie z głównymi ośrodkami przemysłowymi Europy, została wyposażona w zautomatyzowany system zarządzania produkcji Siemensa. Nowe rozwiązania poprawiają przepustowość węzła, przyspieszając w efekcie ruch pociągów towarowych – informuje koncern.
Warta 110 milionów euro inwestycja
rozpoczęła się w roku 2021 i trwała cztery lata. Oznacza to, że zakończyła się z opóźnieniem: początkowo planowany termin zakończenia to rok 2024.
– Po całkowitej renowacji nasz terminal towarowy w pobliżu Rotterdamu jest nie tylko szybki i wydajny, ale także umacnia swoją pozycję jako kluczowy węzeł transportowy łączący port w Rotterdamie z innymi europejskimi ośrodkami przemysłowymi – wyjaśnia znaczenie przedsięwzięcia dyrektor regionalny Randstad South Region w ProRail B. V. Helga Cuijpers.
Na stacji rozrządowej zainstalowano i uruchomiono dostarczony przez Siemensa system Trackguard Cargo MSR32. Według opisu producenta jest to sprawdzony system, zaprojektowany specjalnie do wydajnego zarządzania i organizacji ruchu wagonów na stacjach towarowych. Obejmuje on układy kontroli trasy i prędkości dla wszystkich rozjazdów, hamulców i przeciągarek torowych oraz, bazujące na komunikacji radiowej, sterowanie pracą lokomotywy manewrowej dla dokładniejszego zarządzania prędkością odprzęgów. Pozwala to na optymalizację całego przebiegu operacji (od przyjazdu pociągu poprzez klasyfikację aż po odjazd) i zapewnia maksymalną możliwą automatyzację wszystkich cykli pracy i operacji.
Zaawansowana automatyzacja zwiększyła wydajność operacyjną stacji, skracając czas obsługi pociągów. Dzięki tym czynnikom poprawie uległa też rentowność kolejowych przewozów towarowych. – Modernizacja Kijfhoek pokazuje, jak inteligentna automatyzacja zmienia funkcjonowanie kolejowego transportu towarowego – komentuje dyrektor segmentu Mainline w pionie infrastruktury kolejowej w Siemens Mobility Jens Nordmann. Producent zobowiązał się do serwisowania systemu przez 15 lat.
Zarządzana przez ProRail B. V. Kijfhoek to największa stacja towarowa w Holandii. Znajduje się na południowy wschód od portu w Rotterdamie i jest kluczowym węzłem łączącym go z głównymi ośrodkami przemysłowymi Europy. Jej powierzchnia wynosi 50 hektarów. Infrastruktura obejmuje 14 torów przyjazdowych, 41 torów klasyfikacyjnych i 12 torów postojowych.